Friday 20 October 2017

KEK SPAN COKLAT


                                                KEK SPAN COKLAT



Bahan-bahan 

*4 biji telur
*125 g gula castor
*100 g tepung naik sendiri
*25 g serbuk koko
*50 g air (saya pakai susu full cream)
*12 g ovalet
*1/2 sdt baking powder
65 marjerin cair

Cara-cara




1. Putar kesemua bahan bertanda (*) selama 8-10 min dengan mesin pemutar




2. Masukkan marjerin cair perlahan-lahan & kacau hingga sebati. (Jangan kacau terlalu lama supaya span tidak berminyak)




3. Tuangkan adunan kedalam tin pembakar yang telah dilenser dengan marjerin dan taburkan tepung.(saya tak tabur tepung pun)




4. Bakar dalam ketuhar bersuhu 190dC selama 10-30 min (*saya bakar dengan suhu 180dC dan bakar selama 40min atau hingga masak)




Untuk Buttercream nya pulak.. saya buat coklat buttercream.. sebab dlm peti sejuk saya dah standby buttercream dan coklar ganache lebihan dari orang order hari tu.. Jadi, saya cuma perlu campur2 kan ikut suka hati saya sampai saya rasa puas hati dengan rasa nya.. Hasilnya, adik sepupu saya cakap sedap sangat, sampai dia tak nak kongsi kek tu dengan org lain..ish ish ish.. tak patut..tak patut.. Ok la, ni cara saya buat buttercream saya sendiri.. Sukatan agak2.. Kalau rasa susah, rujuk resepi chocolate ganache yg saya dah bagi tu.. Nanti bila dah buat buttercream, tinggal nak tambah2kan kat buttercream tu je.. tambah sesedap rasa..huhu . Jom tengok dan cuba paham..huhu..

*krimwell & shortening hampir sama.. bezanya, shortening kasar sikit, bau tak wangi, Krimwell pulak agak lembut & bau wangi dr shortening.. (ini dari pemerhatian saya sendiri ye)

BUTTERCREAMKU..


1 cup Shortening





1/2 cup Krimwell






1/2 tsp vanila esen



2 1/2 - 3 cwn gula aising yang dah diayak, kalau tak manis, tambah sendiri (rajin2kan tgn ayak gula tu kalau nak buttercream tu smooth je k)
* kalau tak smooth jugak, boleh tambah 2 Tbs susu)


Cara-cara

1-Putarkan shortening & krimwell sampai creamy saje. 
2-Masukkan vanila esen
3-Tambahkan gula aising sedikit demi sedikit. Putar sampai sebati & smooth (low speed)
*kalau rasa2 krim ni tak cukup, bleh double kan resepi ye.
4- Dah siap buttercream, ambil sedikit buttercream, asingkan dalam mangkuk lain, campurkan dengan chocolate ganache. Campur sesedap rasa k.. yang lebihnya buat stuang 1 biji kek nanti.. ok siap.. 

* Untuk resepi Choc Ganache, rujuk list Chocolate Ganache k.
*tak sempat nak amek gambar step by step.. Hensetku problem.. haishh.. mcm nak tukar henset samsung s5 jek.. tak pun samsung note3 ke..haha.. tak habis2 garu kepala kang cik abg saya tu.. hihi.. Jom tgk gmbr yg saya sempat snap.. 3 keping je pun.. heee..













0 comments:

Post a Comment

 

Cake Template by Ipietoon Cute Blog Design